Wel of niet fietsflat?

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

We kunnen uit eerste hand bevestigen dat in het gesprek met de wethouder stationsgebied en directeur POS niet is gezegd dat het fietsgebouw aan de nieuwe Stationsstraat er niet zal gaan komen. Er is gesteld dat er twijfels zijn over het functioneren van zo’n hoog gebouw (de fietser is een lui dan wel gehaast wezen) en dat er daarom op alternatieven, zoals stationsplein-oost wordt gestudeerd.

Gelukkig is in het huidige (vandaag door de raad afgetimmerde) bestemmingsplan de optie nog open om alternatieven voor de fietsflat te regelen, die dan zullen lopen via het bestemmingplan Hoog Catharijne dat in september aan de orde zal zijn. ProRail heeft overigens al een bouwvergunning (vreemd jargon: ‘bouwtitel’) van de fietsflat. ProRail is ook partner in het studeren op alternatieven, aldus Harrie Bosch vandaag in de raadsvergadering. Wat kantoren op de fietsflat betreft: de studie van Triodos Bank was dermate pril, dat van een aanzet tot een deal geen sprake was. Wel jammer overigens.

Blijft over de excuses die Victor Everhardt vandaag maakte aan de gemeenteraad toe. Als er nog een optie is om deze in te trekken, doe dat dan. Het is vast als verzoenend gebaar bedoeld, maar ook wat voorbarig.

De periodieke persgesprekken, die er voorheen met Harm Janssen en nu met Everhardt plaatsvinden over de voortgang in het stationsgebied, zijn uitermate nuttig. Het is een wezenloos complex project en alle informatie om het te kunnen begrijpen is van groot belang. De conclusie dat het fietsgebouw er niet komt, is geheel voor rekening van de journalist. De verontwaardiging daarover vanuit de raad, dat ze in de ‘beslissing’ niet zijn gekend, vinden we dan ook wat overtrokken.

Laat dit incidentje ajb niet leiden tot schuwheid in de toekomstige perscontacten. Dat voedt alleen maar geruchten en speculaties. En dan zijn we nog verder van huis.

Reageer