Rabobrug later

In Nieuws door HB13 Reacties

In het AD/UN van 22 juni staat een artikel over de Rabobrug en waarom deze verbinding pas zo laat wordt gerealiseerd. Het heeft te maken met het plan van vorig jaar om in de Randstad spoorboekloos te rijden tussen de grote steden. Dat betekent een groter beslag op de infrastructuur: vermindering van het aantal wissels en rechttrekken van sporen en perrons.
En aangezien de Rabobrug steunt op de perrons is het verhaal dus simpel. Zolang niet bekend is waar de poten van de brug komen te staan, kan de brug niet worden gedimensioneerd. Grotere overspanningen maken de constructie te duur.
De minister van V&W moet eerdaags de beslissing nemen of we spoorboekloos gaan rijden, pas dan krijgt Utrecht zijn interwijkverbinding. En zo is er weer eens een afhankelijkheid gecreëerd tussen behoeften die weinig met elkaar te maken hebben. Want het oorspronkelijke idee is heel basic: verbind oost en west. Nu is een simpel idee toch weer een complexe uitvoering geworden, alsof het stationsgebied daarop zit te wachten. Jammer.
Pas eind volgend jaar begint het werk aan de brug. Het VO is klaar, maar nog niet openbaar.

Hierbij het ingescande artikel. En voor de rest zijn we in een opperbeste stemming met dit geweldige weer op de langste dag van het jaar!

Reacties

  1. Anonymous

    Ik heb het al eerder vermeld, is al weken bekend dat de Rabobrug weer 2 jaar opgeschoven is.Je kan je Blog net zo goed even een jaar of 2 stil leggen, buiten het verleggen van kabels, gekibbel over fietsenstallingen zal er voorlopig weinig spectaculairs in het nieuwe centrum voorvallen(-;Ik begrijp nu dat veel mensen Utrechters pessimistisch vinden, snap nu helemaal hoe dat kan.

  2. Anonymous

    Ik vnd dit zo jammer. Vandaag het magazine Utrecht Stad van Kennis en Cultuur gelezen. Word ik warm van. Ik geloof dat Utrecht goud in handen heeft, maar er is geen durf en alles duurt zo lahaaang. Ik hoop echt dat er een moment gaat komen dat Utrecht echt in zichzelf gaat geloven en gaat doorpakken. Bouwen die Rabobrug verdomme!

  3. Giordino

    Het HAD zo mooi kunnen zijn.Wat een betutteling weer zeg !Een van de mooiere plannen voor het stations gebied waar ik helemaal voor ben !

  4. Anonymous

    Ik woon in Dichterswijk en deze Rabobrug heeft zeer weinig toegevoegde waarde. Er is tenslotte een paar 100 meter verderop gewoon een tunnel. Een leuk initiatief van de Rabobank en dan met name voor de Rabobank. Midden in de wijk had daadwerkelijk wat opgeleverd voor de buurt. Dit niet. Het zal mij dus een worst wezen wanneer deze brug er komt.

  5. Herbert

    ^^ Je bedoelt de oversteek bij NS station neem ik aan? Maar het zal ook voor Dichterswijkers toch op jaarbasis een leuk aantal kilometers kunnen schelen, zeker voor het forensende deel. Maar ik snap de frustratie over de ligging wel.

  6. ill-b

    Op termijn komt er in de buurt van de Reviuskade waarschijnlijk nóg een brug over het spoor die uitkomt bij de rechtbank. Dat zal het zuidelijk gedeelte van de binnenstad ook weer wat meer bereikbaar maken.

  7. Anonymous

    de OV terminal zal, zeker na de verbouwing, voor kruisend verkeer (denk aan fietsers) lastig te gebruiken zijn. de terminal zal worden voorzien van de nodige OV chippoortjes dus deze interwijkverbinding lijkt mij essentieel. stedebouwkundig gezien is dit ook de meest logische locatie voor een dergelijke brug. al was het alleen maar omdat deze oplossing zorgt voor een commercie vrij alternatief voor de route van en naar de binnenstad.

  8. Herbert

    ^^ De OV-terminal krijgt een passage aan de noordzijde, de 'interwijkverbinding'. Je kunt dus oversteken zonder langs de poortjes te hoeven. Gezien de opgangen met roltrappen zal deze uitsluitend voor voetgangers geschikt zijn.

  9. Herbert

    Op cu2030 wordt het een 'wandelpromenade' genoemd. In de raadscommissievergadering viel de term 'interwijkverbinding'. Misschien moeten we het maar gewoon de stationspassage noemen.

  10. Pascal

    Voordeel is wellicht wel dat onnodig dubbel werk wordt bespaard. Het zou wel een béétje jammer zijn als de brug nu neergezet wordt en over een jaar blijkt dat 'ie niet helemaal handig staat.Dat alles veel te lang duurt, staat echter buiten kijf.

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren