NS wil meer armslag retail

In door HB7 Reacties

[edit 28 juni] Gemeente, Corio en NS zijn elkaar in de haren gevlogen over de toekomstige invulling van de winkels in de nieuwe OV-terminal. Dit bleek gisteren tijdens de vergadering van de raadscommissie Stad en Ruimte. NS heeft een zienswijze op het bestemmingsplan OV-terminal ingediend waarbij ze de omschrijving van ‘reizigersgerelateerde retail’ te beperkend vinden. In de Detailhandelsnota uit 2000 staat dat dit de invulling moet zijn van het stationsgebouw. De gemeente wenst dat te handhaven. Ook is er onduidelijkheid over de hoeveelheid m2 van de winkels.

Want wat is precies ‘reizigersgerelateerd’? Je kunt er alle kanten mee op. Aanstaande vrijdag is er een gesprek van gemeente met Corio en de NS, om te zien of de gemoederen wat bedaard kunnen worden. Er is namelijk een kans dat als dit niet goed wordt geregeld en het uitdraait op rechtszaken, de Raad van State een streep zet door het bestemmingsplan.

Nu heeft wethouder Harrie Bosch de raad onder druk gezet snel akkoord te gaan met het bestemmingplan in verband met een of andere bestuurlijke deadline die op 1 juli verloopt. Wordt die niet gehaald, dan moet ProRail een verkeersonderzoek opnieuw laten uitvoeren en kijkt men aan tegen een vertraging van 3 tot 6 maanden. De raadscommissie aarzelt en dringt er op aan om vrijdag direct terug te koppelen hoe het gesprek met de twee bedrijven uitpakt.

Er is echter een klein lichtpuntje. De jurist van de gemeente zei dat de bouwvergunning voor de stationshal wel kan worden afgegeven. Kennelijk zijn het gebouw zelf en wat daarin wordt ondergebracht procedureel gescheiden. Met andere woorden, ProRail en Besix kunnen gewoon door. En dat was precies wat we graag willen horen. Laten Corio en de NS elkaar lekker het licht in de ogen niet gunnen. De verbouwing moet doorgaan. Wij zeggen: zsm aan de slag!

Reacties

  1. Michiel

    Met alle vertragingen die er zijn geweest zou je verwachten dat er genoeg tijd is geweest om dit soort gesprekken te voeren. Waarom komt Corio hier nu ineens mee? Het is toch al jaren lang duidelijk dat de stationshal groter wordt en dat er een rij met winkeltjes komt.Maargoed, gelukkig is er dus dat lichtpuntje en wordt de bouw inderdaad niet vertraagd! Dat is inderdaad het belangrijkste.

  2. Ronald v Voorthuizen

    Heeft Corio dan een afspraak met de gemeente dat zij de enige zijn die het recht hebben op het exploiteren van winkels in Utrecht?Ze hebben alleen dat recht voor de verbinding tussen CS en de oude stad volgens mij…Zo'n zienswijze zou de NS best in de wind kunnen slaan, de binnenstadse winkels zijn er ook niet slechter op geworden sinds de komst van HC, dus waarom HC zou lijden onder een stationshal begrijp ik niet zo goed.

  3. Giordino

    @ Ronald Je moest is weten wat er in de regio Utrecht aan winkelgebied door corio wordt geëxploiteerd.Corio heeft aardig wast eisen gesteld wouden ze akkoord gaan met de hele verbouwing van het stationsgebied.Waaronder ook het recht voor exploitatie van het toekomstig leidscherijn centrum.En dit zal met de stationshal niet veel anders zijn.

Laat een reactie achter op Giordino Reactie annuleren