Poeh, wat een klus. Maar hier is hij dan. Het door bureau Feuchtinger geschreven verkeersplan uit 1958 waarmee Utrecht een modern centrum vol met kantoren zou gaan worden. Niks middeleeuwse stratenstructuur, dat staat alleen maar de vooruitgang in de weg. Tweebaans er dwars doorheen, luidde het devies. In de luwte van alle rumoer, waarbij de stad ook nog eens moest kiezen voor al dan niet uitvoeren van het stedenbouwkundige plan Kuiper, kon Empeo rustig werken aan de ideeën die later zouden leiden tot Hoog Catharijne.
Ter vergelijking, hieronder het Actieplan Luchtkwaliteit van eind vorig jaar. Vroeger was verkeer synoniem voor vooruitgang. Nu is verkeer vooral irritant. Maar als we het mobiliteit noemen is het weer ‘een uitdaging’.
Reacties
Prachtig Herbert!
Petje af voor het inscanwerk, wat een cijferbrij zeg!
naar aanleiding hiervan en de promo-filmpjes van HC heb ik uitgebreid zitten googlen en zoeken naar het basisplan voor de binnenstad van Kuiper, maar die kan ik helaas nergens vinden. Wellicht kan dit blog me hieraan helpen?
Helaas heb ik dat niet. Misschien de catalogus van de bibliotheek van de Uni van Utrecht.
“In 2000 jaar Utrecht” van R. Blijstra op pag. 296 en 334 staan afbeedlingen van het 1e en 2e plan Kuiper.
Goede tip. @Ronald: Ik kan die pagina’s scannen. Stuur eventueel een persoonlijke mail.
Het leuke is, nou ja leuk, eerder opmerkelijk, dat die verkeersstudies en stedebouwstudies, of het nu in 1958 is of in 2010, zo vol staan met schema’s en conclusies en analyses.
Maar nooit met een ruimtelijke verbeelding hoe het een en ander er nou uitgaat zien. Het lijkt wel politiek!