Boem boem boem boem

In door HB10 Reacties

Net zoals ze het Vredenburg per 2011 tot taxivrije zone hebben uitgeroepen, is het nog te bouwen Muziekpaleis ongeschikt voor popmuziek verklaard. Hoe? Met een paar retorische pennenstreken op het altijd opgewekte blog van UTRECHT beslíst HETZELFDE, pardon UTRECHT écht ANDERS.

Nu gunnen we iedere Utrechter zijn digitale mopperhoek, zelfs anoniem, maar het zou fijn zijn als UeA niet bij voortduring in de schemerzone van de demagogie opereert. De makers zitten ongetwijfeld goed in de rapporten en contacten, maar ze citeren er, op zijn zachtst gezegd, nogal selectief uit.

Neem de boem boem boem boem die uit de straks voltooide popzaal van het Muziekpaleis zal klinken. Het is een van de vele punten die Van Oosten aanvoert om de bouw van het Muziekpaleis stil te laten leggen: de geluidsisolatie van de popzaal zou onvoldoende zijn. Let wel: voor lage tonen. Voordat iedereen ‘zie je wel!’ roept over zoveel corruptie bij de ingenieursbureaus en het stadsbestuur, laten we even zelf wat rekenen.

Geluidspieken in een popzaal zijn 105 dBA. Mag iets meer of minder zijn. Een reductie van lage tonen van 50 dB (150 mm beton, 250 mm spouw, 150 mm minerale wol, 40 mm gips) levert een geluidsdruk op van 55 dBA gemeten aan de buitenzijde van de popzaal, die zich op ongeveer 10 meter hoogte boven de straat bevindt. De popzaal is ontworpen als een doos-in-een-doos-constructie.

55 dBA komt overeen met het geluid van een woonwijk overdag. Nu zullen we niet beweren dat je die lage tonen niet kunt horen boven de huidige (stads)geluidbelasting ter plaatse (66 dB, bron: aanvullend MER Stationsgebied). Maar om de conclusie te trekken dat het door de constructieverandering de zaal opeens totaal onbruikbaar is, is op zijn zachtst gezegd nogal boud.

Als doorklinkende bastonen boosdoeners zouden worden, dan is daar vrij simpel wat aan te doen achter de mengtafel: trek de basschuif wat omlaag. Vredenburg is immers geen discotheek.

Over hoe dat werkt met geluidhinder van muziek voor de omgeving, leze men het MER Muziekpaleis 2008, paragraaf 4.6 en verder. (pdf, 10 MB) De normen zijn nogal streng, maken we hier uit op.

Maar goed. Het komt er uiteindelijk op neer hoe je tegen de werkelijkheid wenst aan te kijken. Sommige Wijk-C’ers zien een inbreuk op hun woonconfort. Wij zien een prachtig muziekgebouw.

Overigens zijn de huidige bezwaarmakers niet de enige belanghebbenden. Ook ING Real Estate, die de appartementen van De Vredenburg en het Entreegebouw aan de man moet brengen, zal met grote interesse de ontwikkelingen volgen. Deze appartementen liggen dichter tegen het Muziekpaleis aan dan de huidige bovenwoningen aan het Vredenburg.

Reacties

  1. İhsan Kılıç

    Pardon? Trek de basschuif maar wat omlaag? Vredenburg is geen discotheek? Sorry, hoor, maar Tivoli heeft ongeloofelijk veel techno, electro, minimal, drum & bass, disco, etc. feesten. Ik neem aan dat ongeacht of Tivoli of SJU mee doen of niet, er gewoon dj’s zullen draaien, zoals in elk muziekcentrum. Ik mag hopen dat het gebouw zo word gebouwd dat de bass NIET omlaag hoeft. Bass is namelijk ontzettend belangrijk voor zowel het horende and dove uitgaanspubliek. Het maakt duidelijk het verschil tussen een goede venue en een slechte. Veel mensen zullen wegblijven als zij vinden dat de geluidskwaliteit niet goed is. Mag ik voorop stellen dat muziekpaleis Vredenburg vanaf opening WEL een discotheek zal zijn, met knallende DJ’s, zoals ze nu in Tivoli en SJU te vinden zijn.

  2. Herbert

    We zijn nog wat aan het rondbellen met de architect, ingenieursbureau etc om te achterhalen waar het gerucht van gebrekkige isolatie vandaan komt. Als het goed is gaat de bas niet omlaag, natuurlijk niet. Maar wel jammer dat geluidskwaliteit en geluidsdruk als bijna synoniem worden gezien. Hard = goed vind ik een aanvechtbare stelling. Maar ja, je vind het tegenwoordig ook bijna standaard terug in de mastering van cd’s: hard en plat.

  3. İhsan Kılıç

    Het heeft ermee te maken dat elektronische dansmuziek niet goed dansbaar meer is als de bass te zacht staat. De bass bepaald het ritme waar je in danst, en als het heel druk is kan het voorkomen dat de helft van de zaal amper bass hoort, enkel een gebrom. Verder is muziek een mix van hoge en lage tonen, als je zomaar zegt nou zet die lage tonen maar zachter, dan verandert de muziek ook helemaal, ook dit is iets wat het publiek en de artiesten niet zullen appreciëren. Een goede artiest zal dan waarschijnlijk de main-volume omlaag gooien en hopen dat de mensen minder hard gaan praten, wat er in resulteert dat niemand meer danst omdat niemand de muziek kan horen (een veelvoorkomend probleem voor veneus die een lage geluidsdruk hebben). Ik neem aan dat de architecten dit ook gewoon hebben meegenomen, want het zijn basis dingen die je tegenwoordig leert tijdens je eerste paar studiejaren bouwkunde.

  4. Herbert

    Bureau Jo Coenen en projectleider akoestiek Raijmakers van DHV leggen er veel eer in om de beste popzaal van NL te bouwen. De intra-zaal isolatie zal ook wel aan alle normen voldoen. Dus boxen open draaien moet geen probleem zijn. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit soort gerenommeerde professionals (incl. Hertzberger) niet hun naam zullen gaan verbinden aan een of andere vaag compromis.

  5. schone

    Herbert, heb je nu al antwoord van DHV of Coenen ? Het lijkt er meer op dat je op eigen gezag en zonder kennis van zaken je volste vertrouwen uitspreekt in de hele gang van zaken. Slaap zacht, en ik hoop voor je dat je dat tzt nog steeds kunt doen.

  6. Herbert

    @schone, en trouwens, als je een vraag direct laat volgen door een schoffering, verwacht dan geen inhoudelijk antwoord.

  7. schone

    Dus omdat ik je “schoffeer” krijgt de hele goegemeente geen inhoudelijk antwoord ?
    In het belang van de stad: 1000 maal excuses.

  8. Herbert

    @schone: ??
    Hoe dan ook. Ik heb met de Coenen-architect en met Raijmakers gesproken. Het DHV-rapport (dec 2008) ligt voor mijn neus. Vrijdag naar de tribune van de rechtbank. Hopelijk dit weekend, anders volgende week, tijd om er inhoudelijk op in te gaan.

  9. İhsan Kılıç

    Ik heb er alle vertrouwen in dat Hertzberger een prachtig en goed functionerend gebouw neerzet. Hij is niet voor niets een van de meest sociale architecten van ons land. Ik ergerde me er enkel aan dat er werd gesuggereerd dat het stil zal zijn of dat het geen discotheek zal worden.

Reageer