San Fransisco bouwt ook aan een OV-centrum: Transbay Transit Center. Komt-ie: heel gelikt filmpje met knuffelende treinreizigers en op het dak een enorm park. En nog meer interactief snoepgoed. Zo, dat is ambitie. En geld.
[Dank aan NvdM]
San Fransisco bouwt ook aan een OV-centrum: Transbay Transit Center. Komt-ie: heel gelikt filmpje met knuffelende treinreizigers en op het dak een enorm park. En nog meer interactief snoepgoed. Zo, dat is ambitie. En geld.
[Dank aan NvdM]
Reacties
Ter vergelijking: deze terminal gaat 45 miljoen passagiers op jaarbasis verwerken, tegenover de 55 miljoen (straks: 100 miljoen) van Utrecht. De realisatiekosten bedragen $4 miljard, ongeveer het budget wat hier voor het hele stationsgebied is geplanned.
De totale investering in het stationsgebied wordt door journalisten van VN in een najaar vorig jaar verschenen artikel becijferd op E 1,5 miljard. Een stuk lager dan het getal dat tot nu toe is gecommuniceerd.
van zo’n OV terminal kunnen wij alleen nog maar dromen…
Nou, als de gemeente en plannenmakers zich tot doel hadden gesteld dat er een park op het station zou komen, was het er ook gekomen en had je voor het kantoorpersoneel, rezigers en binnenstad bevolking een prima plek voor b.v. de middagpauze. Daarnaast zou de visie A verkoopbaar zijn. Helaas dus niet het geval, en weer een gemiste kans. Nu heb je een gigantisch dak, en dus kostbare ruimte in de binnenstad, waar verder helemaal niets mee is gebeurd. Je kan er hoogstens nog wat zonnecollectoren op plaatsen.
Maar misschien wordt er op lange termijn nog wel wat gecreëerd boven de sporen, daar is ook nog zat ruimte te vinden.