De projectorganisatie is naarstig op zoek naar meer tijdelijke fietsenstallingen in het Stationsgebied. Een van plaatsen waar men het oog op heeft laten vallen is de Van Sijpesteijnkade, of beter gezegd, het water van de Leidsche Rijn ter plaatse, ingesloten door de oude huizenrij, Park Plaza hotel en dagopvang De Stek. Men overweegt dat water tijdelijk, maar toch zeker 2 tot 5 jaar, te dempen, op dezelfde manier als het water op het Smakkelaarsveld is dichtgegooid voor een grote stalling (die nog verder zal groeien). Niet iedereen is blij met deze oplossing, maar het besluit is nog niet genomen.
In totaal zoekt de projectorganisatie tijdelijke stalling om een tekort van 3500 plaatsen aan centrumzijde en 2500 plaatsen aan westzijde van het station op te vangen. De centrumzijde-stalling van de Noordertunnel gaat namelijk een aantal jaren dicht om te worden uitgebreid.
Op het discussieforum van Ontwikkelgroep Lombok Centraal staat een verslag van een gesprek met de projectleider fietsparkeren Stationsgebied, Estéban van Zeijl. Uit dat verslag blijkt dat de Ontwikkelgroep, bij monde van Guus Haest, vindt dat er meerdere opties moeten worden bekeken, voordat wordt besloten het water te dempen. Hij wijst erop dat het opofferen van openbare ruimte en het laten verloederen van de Van Sijpesteijnkade en omgeving “niet nodig, niet wenselijk en tactisch ook niet goed is”.
De groep wil met een lobby beginnen om duidelijk te maken dat er meer nodig is dan alleen tijdelijke stallingplaatsen. Ook beheer, handhaving en toezicht zijn belangrijk zijn. “Dat leidt tot een beter gebruik van beschikbare plekken, geeft meer gevoel van veiligheid en het geeft een verzorgder aanzien. Dat is nuttig om ook te bepleiten, vanwege capaciteitsprobemen, maar ook omdat dit door partijen en ook meerdere raadsfracties al gauw te duur wordt gevonden. Maar het zal toch echt die kant op moeten, ook in de toekomst”, aldus Haest in zijn verslag.
De groep stelt de volgende alternatieve fietsparkeerlocaties voor:
– Jaarbeursplein/Croeselaan
– NS-(parkeer) terrein tussen de Van Sijpsteijnkade en het NS-verkeersleidersgebouwtje
– autoparkeerplekken op Van Sijpersteijnkade vervangen door fietsenrekken
– locatie huidige parkeergarage Jaarbeursplein, die dit jaar zal worden gesloopt
– stoep achterzijde van Leeuwenborchgebouw aan Mineurslaan.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Reacties
Het NS terrein lijkt mij een beter alternatief.
Dat terrein is veel groter en kan je dus ook meer fietsen op kwijt.
Grappig, ik heb een ideetje ingestuurd naar de gemeente n.a.v. de prijsvraag die ze hadden uitgeschreven. Daarin kwam eenzelfde plan naar voren, met als enige verschil dat er een soortgelijke fietsflat als bij A`dam CS op het water gebouwd wordt. Hoef je het niet dicht te gooien, en heb je veel meer ruimte tot parkeren. Na het in gebruik nemen van de nieuwe fietsenstallingen zou deze stalling dan een plek bij b.v. Leidsche Rijn Centrum kunnen krijgen.
Demping, zoals op het Smakkelaarsveld, hoeft niet tot verslechtering van de openbare ruimte te leiden. Wel vind ik dat de bestaande brug aldaar en het stilstaande water vol met meuk een erg verdrietige indruk maken. Altijd als ik er langs loop denk ik: er zal daar toch geen lijk liggen? Nah, dan zou ik het wel ruiken…
Het zou inderdaad zonde zijn om het water te dempen, het mag dan wel ‘tijdelijk’ zijn, maar die definitie is vaak nogal ruim… De parkeergarage NH Hotel lijkt me nog de beste optie: veel ruimte en dicht bij entree van OV terminal.
“Tijdelijk” is een gevaarlijk concept. Kijk maar naar de parkeervakken tussen de bomen vlak achter de Daalsetunnel. Ooit gepresenteerd als een tijdelijke oplossing.
2 tot 5 jaar is precies lang genoeg om mensen te laten vergeten dat er
überhaupt ooit water liep.