Vredenburggarage

In Nieuws door HB11 Reacties


Een garage van vijf lagen diep bouwen in een drukke Nederlandse binnenstad waar ook nog eens water overheen loopt, houdt heel wat ingenieurs van de straat. We hebben het over de Vredenburggarage, die gelijktijdig met de bouw van het Entreegebouw zal worden uitgebreid en verdiept. Het kaartje toont daarvan de contouren in verschillende kleuren.


Enige tijd geleden publiceerde het tijdschrift Geotechniek over het grondmechanisch onderzoek dat is uitgevoerd in verband met deze parkeergarage. Het is hier te vinden.

Inmiddels is het verhaal ook in de proceedings van een internationale conferentie terecht gekomen. We willen het u niet onthouden. Op pagina drie staat in het kort uitgelegd hoe de constructievolgorde is. In april van dit jaar hebben we een stukje geschreven over de bouwtechniek die daarbij wordt toegepast: diepwandtechniek. Er wordt een sleuf gegraven tot wel 60 meter diep waarin spanwanden worden gehangen die de kelder zijn stevigheid moeten geven.
Er komt nogal wat bij kijken, ook gezien het water, de bestaande bebouwing en het Poortgebouw, die op de kelder wordt gezet. En kennelijk weet men niet eens precies hoe de buurman, het gebouw van V&D is gefundeerd, aldus het stuk. Want wat je niet wilt, is dat links en rechts scheuren verschijnen terwijl je onbekommerd aan het draineren bent. Hoe stevig staat het nieuwe Muziekpaleis straks eigenlijk?

Dit project zal nog heel wat voeten in de aarde gaan hebben.

Reacties

  1. Niek

    The existing 2 layer car parking will be partially demolished and connected to the new 5 layer parking.

    Maak ik hier uit op dat de bestaande 2-laags parkeergarage zal blijven bestaan in de huidige vorm? Of wordt deze uiteindelijk ook 5-laags?

    Is er al iets bekend hoeveel parkeerplekken er komen? Dit wordt een van de grootste parkeergarages in NL, en sowieso de diepste.

  2. Aleid

    1266 parkeerplaatsen totaal. En inderdaad dat zou wel eens een drama kunnen worden. Maar volgens Folkert moet je dat allemaal positief zien.

  3. Anonymous

    Een drama? misschien. Even rekenen. Hoeveel ruimte neemt een enkele auto in op straat? Langzaam rijdend en inclusief de nodige afstand t.o.v.de voorligger gemiddeld een meter of tien. Tien meter keer 1266 auto’s is dik 12 kilometer. Voeg daarbij de plannen voor uitbreiding van de parkeergelegenheid bij het Jaarbeursplein en je krijgt een beeld van de verkeersdrukte als die garages gerealiseerd zijn.

    Qua bereikbaarheidsprobleem en uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide kunnen we aan de hand van dit rekenvoorbeeld wel op een drama rekenen. Wat de ALU probeert op te lossen wordt op deze manier weer teniet gedaan.

    Hoe hard zijn de contracten voor het aanleggen van die extra parkeergelegenheid?

  4. Folkert

    Ja, Aleid, je moet het positief bezien. Ik ga niet nog een keer mijn verhaaltje afsteken over het algemene doemscenario. Maar om op voorhand al te gaan stellen hoe fout het allemaal wel niet kan gaan, is niet mijn optie! De voorlaatste regel in bovenstaand bericht is suggestief en getuigd van een negatieve houding die men aanneemt t.o.v. de plannen. Tot nu toe heb ik geen enkel opening bemerkt die een positieve klank laat horen. Ja behalve de mijne dan! “Utrecht gaat nu mee in de vaart der volkeren”. Wordt op deze manier het “NY” van Nederland met een levend centrum.! HC, Casino, Paleis, Station, wat “al die meer zij”. Geef een afdoende argument waarom het fout zou kunnen gaan. Neem b.v. die suggestie over 7500 mensen in het “Muziekpaleis” en de staalconstructies die nog niet zijn uitgerekend. Bedoelt men daarmee dat het in gaat storten? Is zo’n instelling positief?
    “kunnen we aan de hand van dit rekenvoorbeeld wel op een drama rekenen”. Hier spreekt blijkbaar een expert.
    Wees blij dat er pogingen gedaan worden om dat aftandse HC weer nieuw leven in te blazen. Dat onze huidige maatschappij, de bezoekers van HC, koopziek zijn is niet iets waar ik om vraag. Maar het hoort er blijkbaar bij, gezien de 40 miljoen bezoekers per jaar. Ondanks dat ik, wanneer ik in Utrecht ben mijn heil zoek in de oude binnenstad, Drift, Nieuwe Gracht etc. en HC verfoei ben ik toch van mening dat “The City” nog even doods geweest zou zijn als 50 jaar geleden als HC er niet gekomen was.
    Is dat wat de Heemschutters van Utrecht willen?
    Slopen de boel en er weer een dooie stad van maken?

  5. Folkert

    Men, jullie, wie het ook maar zijn mag, draaien om de hete brei heen. De verbouwing van HC en al die gebouwen rondom gaan er komen. Vroeg of laat! Het gaat er dus om, om constructieve, positieve tegenvoorstellen of aanvullende voorstellen te poneren, te ventileren. De hele zogenaamde discussie gaat er om hoe het allemaal niet zou moeten. Typerend in heel deze discussie vind ik dat niemand b.v. inhoudelijk reageert op mijn voorstel inzake de glasplaten in de “hoe heet het ook alweer” ruimte. Haal er een beeldend kunstenaar bij!!! Maak van die ruimte een spetterend geheel. En probeer het niet op te lossen met weer een horecaatje. Kom met ideen voor die ruimte.
    Overstelp de ?????? met positieve voorstellen!

  6. Utrecht zonder HC

    “En kennelijk weet men niet eens precies hoe de buurman, het gebouw van V&D is gefundeerd””
    …..?
    is toch maar 40 jaar geleden gebouwd toch?
    praten we over de middelweeuwen?

  7. Anonymous

    Hoe hard die contracten met Corio over parkeergarages zijn weet ik niet. Maar de gemeente Utrecht heeft niet de juristen in huis om die contracten met succes te bestrijden. Ondertussen zou ik denken waar een wil is een weg. Maar CDA, VVD, CU en PvdA gaan voor economie ipv gezondheid.

  8. Herbert

    De opmerking over de fundering van V&D-gebouw vonden wij ook wonderlijk. Maar aangezien het bouwen nog enige jaren op zich zal laten wachten is er ruim tijd om alles uit te zoeken en nog een paar keer door te rekenen. Dat dit een Utrechtse Noord-zuid-lijn zou worden gaat wel erg uit van tegenslagen. De gebruikte technologie is niet nieuw en de financiering is privaat, want door Corio. Zou het duurder worden of vertragen, komt het niet op het conto van de gemeenschap.

  9. Herbert

    @Niek: de helft van de Vredenburg-garage blijft, om te worden verbonden met een nieuwe vijflaagse garage. Ook lijkt het erop dat er een ondergrondse (auto-)verbinding komt met de expeditiekelder van het Muziekpaleis. De tekeningen lijken dat te suggereren. Maar of dat een verbinding zal zijn voor dagelijks gebruik weten we niet.

  10. Herbert

    Wat de capaciteit betreft: het is moeilijk te voorspellen of die volledig benut gaat worden. Plein Paardenveld wordt gereconstrueerd, het verkeer op de Catharijnesingel zal zich over 3 banen moeten gaan verplaatsen. De garage moet een grote capaciteit hebben om de pieken die ontstaan door gelijktijdige programmering van grote optredens in het Muziekpaleis te faciliteren. Als de files te lang worden, mist men de aanvang van een muziekvoorstelling en pakt men de volgende keer de trein. En nieuwe appartementbewoners kunnen er hun auto voor goud geld neerzetten, of ze die gebruiken of niet. Het gebruik zal dus wel wat gevarieerder zijn dan er dagelijks 1200 auto’s inrijden en vervolgens weer uit.

Laat een reactie achter op Aleid Reactie annuleren