Nu gaat het toch echt gebeuren: vanaf dinsdag aanstaande worden er 65 bomen gekapt tussen Radboudtraverse en Bergstraat. Dat is zo’n beetje alles wat daar staat. Dat wordt een übertreurig gezicht. Ook de grote iepen langs de Catharijnekade en een rij platanen bij het Smakkelaarsveld gaan eraan.
Dit wordt gedaan ter voorbereiding voor het verleggen van rijbanen in januari. In maart gaat de bak dicht om gesloopt en volgestort te worden. Het dient dan de komende jaren als opslag en bouwput voor de Vredenburgknoop. Bijgaand wat kaartjes die enige maanden geleden werd getoond bij een voorlichting over de verkeersmaatregelen die nodig zijn om ruimte voor een bouwplaats te maken. Ze zullen niet actueel meer zijn, maar geven wel de omvang weer van de ingrepen. Merk op dat de tunnelbak dan al tot de Radboudtraverse is verwijderd. Oostelijke rijbanen worden geheel opgeheven en al het verkeer moet zich dan over drie rijstroken gaan verplaatsen over de Catharijnebaan. Ja, u leest het goed: drie. Dat is door verkeersdeskundigen uitgerekend.
Reacties
Bomen hebben in de stad en provincie Utrecht geen enkele waarde. Hele bossen verdwijnen en er komt niks voor terug, ja hoogstens een paar zielige stekjes, misschien, ooit.
en die grote bomen die tegenover het Gildenkwartier staan (Op de luchtfoto waar net de geledebus langs rijdt)in het midden van het smakkelaarsveld, verdwijnen die ook?
Zijn één van de weinige overblijfbomen uit de tijd dat HC er nog niet was, zou toch jammer zijn denk ik
“Mooi” om te zien hoe de fietspaden verlegd gaan worden. Dit gaat zeker voor ongelukken zorgen!
Verplaats die bomen gewoon naar een depot of ee andere plaats !
Zowieso moet de gemeente/provincie Utrecht is een keer een serieuse bomendepot aanleggen krijgen we tensminste “volwassen” bomen terug i.p.v. bonestaken.
Ik vraag me af of de kap van deze bomen ook is opgenomen in dat lucht verhaal ?
Bomen nemen toch behoorlijk wat stoffen op om vervolgens zuurstof af te scheiden.
Het moet eerst erger worden voor het beter wordt.
Men moet wel met argumenten komen en geen standpunten.
Zo verschrikkelijk is het niet dat die bomen tijdelijk verdwijnen.
Te zijner tijd zullen er weer nieuwe geplant worden.
Er wordt gesuggereerd dat voor het HC tijdperk die plek , het Leidsche Veer, een groene oase was. Vergeet het maar.
Niets is minder waar. Een parkeerplaats voor autobussen. Voortdurende stank van uitlaatgassen. Ik betwijfel ten sterkste dat de bomen aan de Daalse kant van het Veer dezelfde zijn als nu. Bomen in een stad worden niet zo oud. Aan het Singel stond een rij bomen, ja. Verder een lelijk gebouw dat de Jaarbeurs heette, met een loskade.
Daarachter een plein, het Vreeburg, een verlaten oord, dat je nauwelijks een plein kon noemen.
Hoog Catharijne krijgt van mij geen schoonheidsprijs, maar ten opzichte van wat er toentertijd stond aan bebouwing, zowel in het Stationsgebied als aan de Daalstraat, is het een vooruitgang te noemen. De plannen zoals ze nu liggen zorgen in de toekomst voor een verdere verbetering.
Standpunt-innemers tegen de vernieuwingen op het Vreeburg en binnenstad willen nogal eens vergeten dat Utrecht een dode stad was voordat HC werd ontwikkeld.
Die levendige Oude Gracht met haar werven bestond niet. In Viestraat, de Steenweg en Lange Elisabethstraat kon je zaterdag ’s avonds een kanon afvuren. Ja, je had aan de werf een jazzkelder. En een cafe aan de Oude Gracht waar je als jongeling wel kon komen. De Trechter.
Verder kon je in die stad alleen maar met je ziel onder je arm terecht.
Eerst na Hoog Catharijne is de middenstand zich bewust gaan worden van de oude binnenstad en is het centrum herrezen uit zijn winterslaap.
Er blijft in de plannen minimaal 1 rij oudere platanen langs het Leidseveer behouden. Ik hoop van harte dat het er nog een paar meer zijn, want als je straks het overgebleven Smakkelaarsveld tot groen park wil maken, is het maar wat prettig als er al een paar sfeervolle ouwetjes staan. Van een rijtje sprietjes, overvloedig voorzien van steunpalen, wordt niemand blij. De gemeente heeft toegezegd bij nieuwaanplant de grootst mogelijk maten bomen terug te zetten. Dat zal ook wel moeten, willen ze vandalismebestendig zijn.
Opmerkelijk dat het autoverkeer nu wel zoveel kan inleveren. Sinds ruim 2,5 jaar moeten fietsers omrijden omdat het autoverkeer nog geen halve rijstrook kon missen. Dat is dus het Utrechtse fietsstimuleringsbeleid.
@Folkert
Ik geloof best dat er bomen terug komen maar zoals ik in het eerdere bericht al aangaf zijn dat van die bonestaken; oftewel alles behalve volwassen bomen.
En dat is altijd zo zonde de eerste 10/20 jaar zal het enigzins een kale bedoeling blijven.
Probleem volgens mij is dat er nergens in de buurt van HC een bomendepot kan komen, cq aangelegd worden, overal is wel een tunnel. grote bomen kunnen dus nauwelijks vervoerd worden. Iepen kunnen volgens mij niet of nauwelijks verplaatst worden, Platanen wel.
Misschien omgeving Moreelsepark een optie ?
Een boom die je wilt verplanten kan niet te groot zijn. Want anders is er geen compacte kluit en zijn de levenskansen heel klein. Aan de andere kant vertegenwoordigt een verplantbare boom ook handelswaarde. Wat elders een bestemming kan krijgen wordt uitgegraven en afgevoerd.
Boomliefhebber!
Zonde van deze grote bomen, ik sluit mij aan bij Giordino. Wat je hebt krijg je niet snel terug, deze bomen hebben al meerdere zwaardere omstandigheden doorstaan.
Overigens, het verplanten van grote bomen is vaak wel nodig, dan dien je wel een paar jaar voorbereiding te hebben, zie bedrijven als Copijn, BTL en de BSI.
En Folkert, dat het vroeger slecht was wil nog niet zeggen dat het weer slecht moet worden!