Vandaag vergaderde de raadscommissie Stad & Ruimte over de nieuwe tramtracés, in het bijzonder die naar de Uithof. Daaruit blijkt dat de kans groot is dat de tramhalte definitief naar het westen verhuist, waar hij al sinds de plannenmakerij is gesitueerd, en ook in de laatste plankaarten staat ingetekend. Daarmee lijkt de optie om de halte aan de binnenstadzijde te handhaven wel van de baan te zijn. Een definitief besluit is niet eerder dan 1 april 2010 te verwachten. Lees er meer over op DNU.
Reacties
Gemiste kans. Jammer hoor.
Het tramstation aan de westkant is de juiste beslissing. De oostkant van het station is al zo druk, er is gewoon geen plaats meer naast alle nieuwe functies aan die kant van centraal (invulling smakelaarsveld, stationsstraat).
Volgens mij heeft het aansluiten van de tram naar nieuwegein op die van de uithof meer symbolische waarde dan dat het echt nuttig is (hoe groot is de reizigersstroom werkelijk van nieuwegein naar de uithof en hoeveel last hebben ze van 400m lopen?).
Alle vervoersmiddelen moeten gewoon aansluiten op Utrecht Centraal, dan kan de reiziger gemakkelijk overstappen en zijn of haar weg vervolgen.
^^ Het feit dat de tram naar Nieuwegein en die naar de Uithof straks samenkomen op één spoor heeft niet zo veel met de situering van oost of west te maken. Voor de mensen die uit Nieuwegein reizen naar de binnenstad van Utrecht zal het wat meer lopen betekenen dan nu. Maar dat geldt ook voor busreizers want een aantal lijnen zal naar het westen worden verplaatst, domweg omdat daar veel meer ruimte is. Maar omdat er zoveel en gevarieerde bewegingen zijn rondom het station is het lastig te zeggen wat het netto resultaat zal zijn voor het reiscomfort.
Dus de tram naar nieuwegein wordt wel aangesloten op die naar de uithof én het tramstation komt aan de westkant?
Waar gaat de tram dan onder het spoor door?
Ergens tussen NS-station en Bleekstraat moet een tunnelviaduct worden aangelegd.
De tramlijnen worden inderdaad op elkaar aangesloten. Heeft ook te maken met het feit dat er geen keer-ruimte is.
Hmm…. Goed nieuws voor de gemeente dus!
Dan is het misschien ook verstandiger om de trambaan zover mogelijk aan de west(zuid) kant te laten doorlopen en bij Maarschalkerweerd onder de sporen door richting de Uithof te laten lopen.
Dat scheelt de gemeente een hoop lastige situaties welke met de Oost (noord) ligging de kop opsteken. Zoals de Vaartse straat en de Pelikaanstraat. De inpassing van de trambaan aan die zijde levert ernstige problemen op en de wethouder staat open voor een herevaluatie indien de westligging definitief gekozen zou worden. ( wat zij niet voor mogelijk achtte )
Ben het helemaal eens met “Anoniem” De tram doortrekken aan de westkant (zuid) en pas bij Maarschalkerweerd onder het spoor. Dat is toch veel logischer. Kosten zijn veel lagen en minder overlast voor de omgeving. Er is alleen een wijziging van het ontwerp Vaartserijn station nodig. Daar zullen ze wel geen zin in hebben!
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Zie ik het goed dat het AOb-gebouw doormidden wordt gebroken? (Dat had ik nog niet eerder gezien.) Erg goed nieuws.
^^ Je kunt er op het weblog wat over lezen. Zoek op “tram”, “Leeuwensteijn” of “Sijpesteijnkwartier”. De sloop ervan kost de gemeente een behoorlijk bedrag, omdat ze het middengebouw van ING Real Estate moet kopen. Over het lot van de twee resterende delen is nog weinig bekend. Mogelijk worden die ook volledig herontwikkeld.
De tram heel ver door laten lopen aan de westkant van het spoor lijkt mij ook een goede optie, maar volgens mij is het probleem dat voor randstadspoort (verdubbelen aantal spoorlijnen naar Geldermalsen) er ook nog twee extra treinrails aan de westkant komen te liggen.