Lucht vies: motor uit

In Nieuws door HB4 Reacties


Veel eleganter dan verkeersmanagement: vrachtauto’s en stadsbussen met diesel-elektrische aandrijving. Vandaag in NRC een artikel over elektromotoren in wielvelgen, een oplossing met grote ruimtebesparing en hoog rendement. In Apeldoorn zijn experimenten gedaan met een aantal met wielmotor omgebouwde stadsbussen en gaan ze nu officieel in bedrijf. In Rotterdam gaan twee omgebouwde stadsbussen rijden die met een GPS-systeem zijn uitgerust. Op het moment dat zo’n bus in een zone komt waar de vervuiling omlaag moet, schakelt de dieselmotor uit en rijdt de bus op zijn accu’s. ‘Zero emission driving’ heet dat. Dat houdt hij tot wel een uur vol. Genoeg om door onze binnenstad te rijden. Daarna gaat de diesel weer aan om de accu’s op te laden en de elektromotoren aan te drijven. Ook alle remenergie vloeit vanzelfsprekend terug de accu’s in. Lees zelf maar op de site van e-Traction hoe ze hem dat flikken.

Bestuur Regio Utrecht en Connexxion: doe eens daadkrachtig en bestel die dingen. Ingrid en Harrie, dit is het nummer: 055 521 1111. Een ombouwsetje voor alles wat over het Vredenburg en beyond kachelt. Waar wachten jullie op?

[Filmpje: e-Traction TheWeel. Hij rijdt elektrisch naar buiten, pas als de bus op de openbare weg komt start hij zijn diesel, wat duidelijk hoorbaar is. Verder is er niet echt veel te zien. Meer hier]

Reacties

  1. Matthijs

    Standaard wordt dan gelijk ‘Binnenstad’ geroepen als ‘zero emission zone’.
    Volgens mij valt het in die binnenstad van ons echter nogal mee met de uitstoot, ik zou eerder aan de Amsterdamsestraatweg e.d.

  2. Herbert

    Klopt: eerder de bekende beruchte plekken als Daalsetunnel/Weerdsingel etc. Maar ik noemde Vredenburg omdat daar de luchtkwaliteit zou verslechteren door de bouw. Dit is een van de manieren om de achteruitgang in luchtkwaliteit als gevolg van bouwprojecten om te buigen.

  3. Hans

    electrische aandrijving, hybride, enzovoort lost een deel van het mobiliteitsprobleem op: nl de overschrijding van de brusselse normen mbt fijnstof etc. Dat is het bureaucratische deel van het probleem, zeg maar. Ook het gezondheidseffect is belangrijk.
    Maar het praktische probleem van overvolle wegen en dus files wordt hiermee nog niet aangepakt. Dus ik zou toch graag een keuze zien waarbij we en schoner, en meer met trein, fiets, ov, naar, in en door de stad rijden.

Laat een reactie achter op Hans Reactie annuleren