Donker

In Nieuws door HBReageer op dit artikel


Ik moet Paul Vergeer, chef VVE Radboudveste, de hand schudden. Ik kan zijn strijd tegen een hoog Poortgebouw niet steunen, maar hij vindt me helemaal aan zijn zijde wat de tunnels betreft. Er dreigen er nogal wat bij te komen. Hij heeft namens de VVE bij de gemeenteraad aan de bel getrokken.

Strekking: als we bij al die vrijstellingsprocedures de vinger niet aan de pols houden, zitten we straks in het stationsgebied met het dubbele aan donkere betontunnels. Het woon- en werkklimaat is er niet bij gebaat, het is een kiem voor sociale onveiligheid, kortom, het doet de HC-wijk geen goed. En we zijn gewaarschuwd: de Stationsdwarsstraat is een schoolvoorbeeld van falende stedenbouw.

De bieb++ visie van VMX kreeg kritiek omdat het de activiteit boven het maaiveld tilt en de ruimte eronder te weinig aandacht geeft. Dat mag dus niet. Maar wat gebeurt er vervolgens? Stilletjes duiken er in de plannen op diverse plekken nieuwe tunnels op. Overkapte straten, automatische hekken, camera’s, slagbomen, kunstlicht. Het BOO/BPO Radboud/Koppen werd vastgesteld, en hup Shift-Delete, daar ging de Stationsstraat. De kapvergunning voor de vier dappere eikenboompjes is al aangevraagd.

Paul maakt een opsomming van wat er nu is:
– Stationsdwarsstraat: 200 meter afgehekt (foto)
– Westerstraat: 50 meter afgehekt (foto)
– Spoorstraat: 50 meter openbaar
– Zuidertunnel, openbaar
– Noordertunnel, openbaar
– Sijpesteijntunnel, openbaar (foto)
– Leidseveertunnel, openbaar

Er dreigt bij te komen:
– Stationsstraat: 100 meter eenzijdig dicht en afgehekt (?)
– Catharijnesingel: 120 meter openbaar (impressie)
– Mineurslaan/Stationsplein-west: 300 meter slagbomen en hekken



Paul Vergeer pleit er voor dat de nieuwe tunnels grote gaten krijgen voor daglichttoegang op straatniveau. Vooral de Catharijnesingel is hem een doorn in het oog. Hij maakt zich boos dat alle ruimte door Corio wordt benut voor winkelruimte, ten koste van daglicht en openheid.
Maar hij benadrukt dat de bewoners van de Radboudveste geen dwarsliggers zijn. Ze vinden ook dat vernieuwingen moeten plaatsvinden. Maar er mag door de politiek wel naar hen worden geluisterd.

(foto boven Westerstraat, midden impressie overkapte Catharijnesingel, foto onder kruising Stationsstraat en Stationsdwarsstraat en fietsen in de Sijpesteijntunnel. Impressie: Corio/Altoon+Porter)

Reacties

  1. 47 a.d.

    Deze "straten" hebben los van laad- en losverkeer en een enkele ingang tot woning of kantoor toch nauwelijks een functie? Daarnaast zou ik niet weten hoe je deze straten aantrekkelijk kunt maken, ook niet wanneer ze niet overdekt worden. Kunnen ze niet helemaal aan het zicht onttrokken worden door de plintbebouwing? Door de toegang tot de woningen en kantoren in de plintbebouwing te situeren en met een paar fraaie, goed geintegreerde toegangspoorten lijkt het dan misschien nog wat.

  2. D. Eerdmans

    Ik begin hoe langer hoe meer het idee te krijgen dat alle fouten van "Hoog Catharijne I" de komende jaren herhaald gaan worden. Donkere hoekjes en passages, uitbreiding parkeergarages en dus nog meer autoverkeer richting de stad, sloop van oude panden (Van Sijpestijnkade) en dan die stomme overkluizing van de Catharijnesingel… Het lijkt erop dat Corio wel erg veel in de melk te brokkelen heeft.

Laat een reactie achter op D. Eerdmans Reactie annuleren