Er staan enkele interessante punten op de lange agenda van de vergadering van de Raadscommissie Stad en Ruimte die morgen plaatsvindt.
Het betreft de [studie] van de Rekenkamer naar de communicatie over het Stationsgebiedproject naar de Gemeenteraad, [aanbesteding en gunning] Muziekpaleis, inclusief raadsbesluit over de extra financiering van ruim 30 miljoen en de [externe audit] van Kema over de luchtkwaliteitsberekeningen van Utrecht. Rapport [hier].
Voor de dossiertijgers onder ons: hier vind je een lijst van [besluiten] die zijn genomen rondom het Muziekpaleis vanaf 21 februari 2002 tot 13 januari 2009.
Zo, dat zijn voor het moment wel even genoeg linkjes met leesvoer.
Reacties
Dat verhaal van het AD klopt niet helemaal. Utrecht loopt bij een paar gebouwen risico, maar het meeste geld moeten private partijen ophoesten. Behalve het muziekpaleis zit er een groot risico in de bieb (waarvan niemand nog weet hoeveel het mag gaan kosten), de Westpleintunnel en een eventuele tweede schouwburg bij de Amsterdamsestraatweg. Ook de kosten van het groen en de pleinen zijn een risico, maar die zijn volgens mij van een heel andere orde. En weet iemand hoe het zit met de parkeergarages (bv die onder de Vredenburg of onder de Croeselaan en de fietsenflat en de fietsentrap aan de westkant?).
Het nieuwe Stadskantoor huurt de gemeente van NS Poort die het risico loopt.
De nieuwe Vredenburggarage is van Corio. De andere zaken weet ik zo niet. Maar vergeet niet dat er heel veel sloop-, infra en voorbereidingswerk nodig is, er gaat veek geld in OV-banen, 2 fly-overs over Leidse Rijn en andere verkeersinrichtingen, inhuur van ontelbare verkeersregelaars, etc. onderschat dat ook niet. Singelherstel wordt voor een groot deel door het Rijk betaalt, maar ook dat is publiek geld. Misschien juist omdat het werk zo sterk is versnipperd in de ruimte en tijd kon het nog wel eens moeilijk beheersbaar zijn.
Dat van die fly-overs en HOV-banen is zeker waar, maar het ging hier vooral om het stationsgebied. Die verkeersregelaars kosten vast ook tonnen. Met zoveel bouwprojecten zou je denken dat de gemeente zelf een afdeling verkeersregelaars gaat instellen. Lijkt me toch goedkoper. Hmmm… we hebben al stadswachten. Dat kan een prachtige afdeling worden…
En ik was de bruggen over de Catharijnesingel nog vergeten. De Rabobrug ook een aardige indicatie. Eens kijken of de gemeente daar extra geld voor gaat vragen.