Cepezed ontwerpt Rabobrug

In door HBReageer op dit artikel



Het Delftse bureau Cepezed gaat de Rabobrug ontwerpen. Hieronder wat beelden uit de presentatie van architect Ronald Schleurholst. Een uitgebreidere bespreking volgt.






[Bron: Cepezed, dank aan POS]

Reacties

  1. Pwnald

    Jaaaa, eindelijk!! maar hoe het nou zit met de fietsaanlanding… zo te zien met de roltrap.. :-/

  2. Herbert

    ^^ met tapis roulant, zoals ze worden genoemd. Waarom dat nu weer Frans is weet ik niet. Het zijn van die banen die je ook bij Schiphol ziet waar je gemakkelijk de bagagekar op kan meenemen naar boven. Gaat ook op voor fietsen. Neer beneden gaat een stuk sneller ūüėČ

  3. Anspen

    Elegant design en de directe doorloop vanaf de mariaplaats/moreelspark is positief. Nadeel is de omslachtige manier waarop je erop moet komen, maar waarschijnlijk is dat ook nodig gezien de busbaan. De impressies zin echter wel het toppunt van misleiding. Ik ben gewend dat renders altijd in vorm van zonnige zomerdagen met veel mensen worden gemaakt en dat er bijna teveel groen aanwezig is, dat helemaal niet gepland is. Maar om een render van een betonnen brug te maken gevuld met bomen slaat wel alles.

  4. Hans

    ik had geen tijd om erbij te zijn. Maar het lijkt erop dat de tram onder de fietsbrug door gaat? Of zou hij toch aan de westkant van het station blijven, en vandaaruit doorgetrokken naar de Uithof? Kan ik overigens zonder de fietsflat te gebruiken, naar de binnenstad? Ziet er verder wel aardig uit. Kan bijna niet wachten tot ik vanuit m'n huis rechtstreeks naar Mariaplaats kan lopen, ipv door Station en HC.

  5. Herbert

    De tram gaat er onderdoor, of het nu oost of west is. Aanlanding is tegen het fietsgebouw aan. Vanaf Moreelsepark is het dus niet ver lopen/fietsen. Je passeert alleen de straks vernieuwde Stationsstraat.

  6. Anonymous

    Verschrikkelijk ontwerp. Volgens het programma van eisen zou het een landmark worden / niet dus. Huren ze Benthem Crouwel in voor goed geld, om het nieuwe CS vorm te geven, komen er een hele rij goedkope platanen of lindebomen voor. Hmm en in de herfst het blad op de rails. Jammer maar helaas, Utrecht blijft missers maken.

  7. Anonymous

    Een landmark wordt het vast wel, met die bomen van 12 meter hoog er midden op. Echt een doorgetrokken laan. Er waren volgens de architect ook ontwerpen die hoog en groot waren, maar die zijn gelukkig niet gekozen. In het stationsgebied wil je niet nog meer hoge pilonen die niemand ziet achter het gebouwengeweld daar. Maar NS Poort moet meewerken ivm de steunpilaren op de perrons en de NS Poort wil eigenlijk alleen een voetgangersbrug en ziet die fietsers niet zitten. Dus wie weet is er nog wel een hangbrug nodig en dan krijg je vanzelf weer hoge dingen.

  8. Herbert

    ^^ Thank onze lieve heer dat het geen piloon geworden is! Wat een ramp zou dat weer zijn geweest. En ik denk dat het wel een soort landmark wordt, hoewel van mij ook dat niet nodig was geweest. Bruggen mogen van mij gewoon functioneel en ingetogen zijn. Er is al zoveel visueel lawaai in de openbare ruimte. De gebogen lijnen harmoni√ęren eigenlijk wel mooi met de kap van de terminal, hoewel ik dat de architect niet eens heb horen noemen als argument.

  9. 47 a.d.

    Vind het prima zo, lekker strak ontwerp. Ben het met Herbert eens. juist bomen op een brug maken het tot een landmark, meer dan "iets hoogs" zou doen.

    Ook het ontnemen van het zicht op de stationshal lijkt me geen (groot) probleem. Er zijn sowieso nauwelijks toeschouwers vanuit het zuiden, enkel kijkend vanuit de kantoren grenzend aan de Adema van Scheltemabaan, het toekomstige krusvaartkwartier en natuurlijk voor machinisten wordt het zicht op de stationshal ontnomen.

  10. Herbert

    ^^ De architect denkt uit te kunnen komen met 1 meter diepe bakken voor de wortelkluit. Het is kunstmatig. Zo'n boom moet worden vastgesjord tegen harde wind en via een watersysteem worden gevoed. Ik denk dat ze er goed aan doen een groter aantal kleinere bomen te plaatsen ipv een paar grote zoals op de plaatjes. De kleinere zijn gemakkelijker tevreden te stellen. Een paar grote kwijnende bomen maakt alleen maar een treurige indruk.

  11. Rob

    Of er gewoon Phyllostachys nigra (bamboe) inzetten. Wortelen niet te diep en kunnen veel wind verdragen.

Reageer