Catharijnesingel in detail

In door HBReageer op dit artikel

Morgenavond is er om 19.30 uur tijdens een Raadsinformatieavond aandacht voor het ruimtelijk-DO van de 1200 meter herstelde Stadsbuitengracht. Er zal dan een 3D film worden getoond met onder andere een aantal nieuwe bruggen. Maar het meeste weten we eigenlijk al. Je kunt in deze [brief] een toelichting van de projectorganisatie lezen.

Daarin onder ander aandacht voor de motie Catharijneknoop (januari ’08) en de uitwerking daarvan. Het is wel jammer dat ontwerp van de Stadskamer onder regie van Corio valt. Dit gebouw bepaalt in zeer sterke mate de ruimtelijke beleving en vormt voor mij de sleutel tot een succesvol herontwerp. Maar we weten pas over een half jaar of men daar nog aan wenst te sleutelen of dat men zegt: take it or leave it, het staat allemaal zwart op wit in de bilaterale overeenkomsten. Het zal zeker afhangen van een fiere opstelling van de gemeente. Of het werkt is de vraag: de vertragingen door luchtkwaliteitprocedures hebben de geloofwaardigheid van de gemeente geen goed gedaan.

Ik vind het voorlopige Stadskamer-ontwerp ontoelaatbaar, doordat het niet alleen een visuele barriere vormt, maar vooral doordat de belijning in de constructie in geen enkele mate de binnenstad-contour ondersteunt, ja zelfs maar erkent! Het accentueert de Golden Mile, het blokkeert het water. Dat kan veel geraffineerder, respectvoller. Laat in ieder geval die lelijke dikke witte banen weg. Misschien is een licht ogend, zuiver glazen gebouw wel het beste. Dan komt het Poortgebouw ook beter tot zijn recht.

Ik las dat de twee bruggen bij Knipstraat en Mariaplaats van beton zullen gaan worden. Ze zijn aan de onderzijde wel met bogen uitgevoerd, als historische hint, maar zullen feitelijk modern overkomen. Ik heb daar weinig bezwaar tegen, zolang ze zich wegcijferen en het water, de oevers en de groenomzoming de ruimtelijke hoofdrol geven.

Het herstel kost een lieve duit. Het wordt betaald uit grondopbrengsten, onder andere van het terrein van de Knoopkazerne. Ook las ik ergens dat VROM een flink deel meebetaalt. Het belang ontstijgt immers dat van de stad. In de brief wordt 64 miljoen genoemd. Ik neem aan dat daar ook alle civiele werken als bruggen en het stuk Leidse Rijn bij zullen zitten. Daar valt echter het noordelijke deel, tussen Knipstraat en Weerdsingel-WZ niet onder – waarom is mij niet duidelijk.

Reageer