Ultrafijn

In door HB8 Reacties

Als je deze [TNO-publicatie] mag geloven zijn de huidige maatregelen om fijnstof terug te dringen vermoedelijk niet effectief om de gezondheid te helpen. De reden: de echte ziekmaker is veel kleiner, komt veel vaker voor dan we wisten en over welke invloed deze heeft is nog zeer weinig bekend: het ultrafijnstof.

Mijn voorzichtige conclusie zou zijn: maatregelen om ‘schonere’ motoren te bevorderen helpen niet. De echte maatregelen liggen in werkelijk terugdringen van autoverkeer op basis van fossiele brandstoffen.

Met ieder nieuw inzicht, met ieder nieuw [meetgegeven] wordt de verwarring rondom de luchtkwaliteit groter. We denken er steeds meer grip op te krijgen, het tegendeel gebeurt.Een werkelijk duurzame oplossing kan gevonden worden in rijden op stroom of rijden op waterstof. Alle andere technologieen zijn op termijn doodlopende routes.

Volgens de hoogste meneer van Shell is de elektrische auto eigenlijk niet meer dan een hype. Hij doet me denken aan de hoogste meneer van IBM die in de jaren zestig voorspelde dat de wereld voldoende zou hebben aan vijf computers.

Reacties

  1. Anonymous

    Rijden op waterstof lijkt mij de toekomst.

    Elektrisch zoals nu op batterijen lijkt mij niet te doen. Te snel leeg, en het opladen duurt te lang. Het maken van de batterijen is ook weer niet milieuvriendelijk.

    Alleen de infrastructuur moet er voor ingericht worden. Zag vrijdag bij Top Gear dat honda er eentje op waterstof heeft. Shell zorgt daar voor de brandstof. (die nog eens voldoende aanwezig is ook)

    De auto is vergelijkbaar met een normale gezinsauto! Ideaal dus.

    Ecobrandstof zorgt na mijn idee alleen maar voor een hogere grondstof prijs niet doen dus!

  2. Herbert

    Exact. Het is op te wekken met zonnecellen in zonnige gebieden, door buizen te verplaatsen en in tanks op te slaan, het verbranden ervan levert slechts H2O op. We zijn gestoord dat we alles inzetten op biobrandstof. Het is het grootste bedrog van het decennium: het kan nooit in onze brandstofhonger voorzien. Het verlengt slechts de business van de huidige traditionele autoindustrie. Er moet een soort Google in de transport gaan opstaan…

  3. 47 a.d.

    Tja, ‘kennis is macht’ wordt wel eens gezegd. Op dit punt is het blijkbaar precies andersom. Hoe meer kennis, hoe meer onmacht.

  4. Imar

    Dat we met steeds meer kennis steeds minder zeker weten wordt sinds de opkomst van het postmodernisme steeds meer erkend, al zal niet iedereen zich daarbij neer willen leggen (we geloven zo graag in vooruitgang…) Het zou mooi zijn als inderdaad wordt besloten dat huidige maatregelen blijkbaar geen significant effect hebben, en dat we daarom minder obstakels hoeven te hebben bij bouwprojecten.

    Er is overigens wel een probleem met die superbatterijen: “De accu’s zouden nauwelijks capaciteit verliezen door laad- en ontlaadcycli. Het snelle laden en ontladen brengt echter wel een nieuw probleem met zich mee: hoe sneller de accu’s opgeladen worden, des te meer vermogen is er nodig. Een beetje accu van het nieuwe materiaal vergt al snel tientallen kilowatts, en zoveel vermogen kan een normaal stopcontact niet leveren.”

    Van http://tweakers.net/nieuws/58956/nieuwe-lithiumbatterij-wordt-in-seconden-opgeladen.html

  5. Druppel

    Daarbij zal waterstof zorgen voor behoud van werkgelegenheid! (niet onbelangrijk) er moet toch ergens getankt worden.

    Geen overbelasting van het elektriciteitsnet! Kan me niet voorstellen dat deze daartoe berekent is. Daarbij is onze stroom voorziening ook niet de schoonste manier van opwekken. Al zijn ze daar “druk” mee bezig.

    Geen afvalstroom van accu’s over enkele jaren etz!

    ps. first post was ook van mij.

  6. Herbert

    Over het falende elektriciteitsnet is tegenwoordig veel te doen. Het is niet geschikt voor grootschalige teruglevering en massaal opladen van grote accu’s zorgt voor te grote belasting. Hier zal dus eerst wat aan gedaan moeten worden.

Laat een reactie achter op JM Dalmeijer Reactie annuleren