Vorige week schreef ik wat over de vernieuwing van perrons 3, 4 en 5 en de optie om daarin op grote schaal zonnecellen op te nemen. Hierbij wat impressies van Benthem Crouwel Architecten van de nieuwe perrons. Inderdaad, een heel ander gezicht dan wat het nu is.
De kappen sluiten aan bij het ontwerp van de stationshal. Het gebruik van dergelijke kappen wijkt af van bijvoorbeeld de nieuwbouw in Rotterdam, waarbij alle sporen in een grote hal liggen.
Zou Arie Leeman hier straks nou ook nog te horen zijn? Arie wie?
Illustraties: ProRail / Benthem Crouwel. Interview: Campustalk
Reacties
Heel niet slecht!! Hopelijk halen die natuurstene perrons het. Zou een mooi geheel worden.
Lijken ze nu zo laag of zijn ze dat ook?
Beetje zoals Calatrava-station in Luik Guillemins
Niet meer schuilen voor een koude wind?
Leuk dat ze de impressies in de zomer maken. In de winter waai je nog steeds uit je broek en bibber je van de kou de trein in. Ik ben zelf meer voor een gehele overkapping. Toch wat klantvriendelijker, voor één van de grootste stations van Nederland.
Een gehele overkapping zou inderdaad een stuk fraaier zijn en laat de ruimte veel meer leven, maar mogelijk past dat niet binnen de rest van het ontwerp.Overigens hoop ik wel dat ze die perrons ook gaan verbreden, zeker in de spits is het net alsof je met een hoop haringen in een tonnetje zit.
De perrons met lage nummers worden breder. De perrons 3,4 en 5 veranderen niet zoveel, ze worden wel hoger.
@Ill-bBij mijn weten is Utrecht Centraal met afstand het grootste station van Nederland. In 2006 zo’n 35.000.000 reizigers per jaar. (schatting komende 20 jaar: 100.000.000).HC heeft trouwens ook zo’n 35.000.000 bezoekers op jaarbasis. Zou me niks verbazen (zeker met de jaarbeurs meegerekend) als die paar m2 rond het station de drukste van Nederland zijn.
^^De traverse over de Catharijnebaan is toch de drukste straat van Nederland?
^^ wil ik best geloven.
Mooi licht ook !Vind het nu altijd zo donker.Ik vind het een hele verbetering.