Tramtracé

In door HBReageer op dit artikel


Of de tram naar de westzijde van het station verhuist, is nog steeds niet door het college besloten. De tram wordt in ieder geval aangesloten op de HOV om de zuid. In alle tekeningen wordt tot nu toe de tram aan de westzijde van de OV-Terminal geprojecteerd, met een route schuin over het Jaarbeursplein, onder het stationsplein door. De gemeente studeert echter op een tracé die twee varianten open laat.

Daarbij gaat het tracé langs NH Hotels, door het gebouw Cranenborch (gevestigd o.a. GG&GD, eigenaar ING Real Estate?) en dan naar keuze noordelijk of zuidelijk. De noordelijke variant gaat samen met de bussen, parallel aan de Mineurslaan, over een viaduct over de Leidse Rijn, ter hoogte van de Engelse pub aan de Van Sijpesteijnkade. Dan buigt hij af naar de Leidseveertunnel en sluit aan op het bestaande tracé. De zuidelijke variant gaat onder het Stadskantoor door, door het streekbusstation en van daaruit verder zuidelijk naar de Vondellaan, aansluitend op de HOV om de zuid. Het plaatje moet het verduidelijken.

De reden om een tracé te kiezen dat de opties voor de toekomst open houdt, is het feit dat de halte van de tram aan de oostzijde in 2010 (dat is althans de genoemde datum) sowieso moet worden opgeheven om ruimte te maken voor het werk aan de OV-Terminal en fietsenstallingen. Daarvoor moet een nieuwe tijdelijke eindhalte worden gecreëerd en die komt, zoals het er nu naar uitziet, dus pal naast NH Hotels, het voormalige Holiday Inn. Daarvoor moet wel eerst de parkeergarage worden gesloopt.

Voor de duidelijkheid, het plaatje is niet officieel, maar een schets op basis van informatie van POS.

Reacties

  1. Pwna|d

    Die aansluiting op de HOV om de zuid wordt interessant, dan moet de tram het hele rangeerterrein voor Utrecht CS schuin oversteken… En dat gebouw van de GG&D is volgens mij het gebouw van de AOB.

  2. Matthijs

    Een aansluiting aan de westzijde (ook op de HOV om de Zuid) lijkt mij het beste. Het volledige rangeerterrein oversteken lijkt me niet nodig. Is het niet beter om pas NA de Albatrosstraat over te steken naar de andere zijde van het spoor? Dat scheelt gelijk een hoop gedoe met de bewoners van de Pelikaanstraat.

  3. Anonymous

    Ik vraag me af waarom met al die fijnstofproblemen nog nooit (?) is gedacht aan bevoorrading Hoog Catherijne en Station met de tram? Ik weet dat proeven in Amsterdam niet helemaal succesvol waren, maar hier stopt de tram nota bene onder het winkelgebied en kruist een snelweg!

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren