Geniet nog maar even van de bomen op de Catharijnebaan, de kortste snelweg/racebaan van Nederland tussen het Smakkelaarsveld en de Mariaplaats. Het gaat nu hard met het kaal worden van de bomen en als er straks helemaal geen blad meer aanzit, zal het niet lang meer duren voordat de “stilte” van de stad overschreeuwd wordt door het “landelijke” geluid van motorkettingzagen. 74 bomen zullen het loodje leggen en de Catharijnebaan zal nooit meer zijn wat het is geweest.
Ik heb vorige week nog even een fotorondje gedaan, voordat het te laat was, zodat we in ieder geval nog weten hoe of het is/was.
Rob
Reacties
Het heeft natuurlijk allemaal met kosten te maken, maar het is toch erg jammer dat die bomen niet met levensvatbare wortels uit de grond gelift kunnen worden om tijdelijk ergens anders te kunnen staan voordat ze weer terug geplaatst worden. Misschien is het vanuit biologisch opzicht ook onzinnig, maar het alternatief is dat we weer tientallen jaren naar jonge twijgjes moeten kijken die wanhopig hun best doen om grote bomen te worden…
@Imarinderdaad heel erg jammer, het wordt voor jaren zo’n nieuwbouwlook. Herbert heeft in z’n posting “boomjaren” een poging gedaan om e.e.a. te kwantificeren:http://bouwput.blogspot.com/2007/10/boomjaren.htmlRob
De 500 bomen die op de nominatie staanom gekapt te worden in het stationsgebied zorgen samen voor 1,5 ton CO2-opname per jaar, trek die maar rustig af van het beoogde resultaat van het ALU.. met andere woorden, ik denk niet dat de oplossing die Imar voorstelt zo onzinnig is, in de jaren negentig werden de bomen van het Griftpark nog gewoon ergens anders “geparkeerd”… Jammer dat het huidige college het woord groen in het ALU alleen gebruikt in combinatie met nieuwbouwplannen voor Rijnenburg. Stadsgroen zit in het verdomhoekje, vreemd met Groenlinks en CU in het college…
Dit met die bomen moet inderdaad anders kunnen. Voor de beeldvorming van het gebied alleen al zouden die bomen ergens gestald moeten worden. In de raad zal het ook verdedigbaar zijn voor alle partijen. Behoud van groen en binnen no-time na voltooiing een “volgroeid” centrum gebied. Dit beeld weegt toch ruim op tegen de kosten…?
Verplaatsen, wat een gedoe. Je kunt toch wel gewoon naast de bomen werken? De singel niet breder maken dan de huidige Catharijnebaan? Snap niet waarom dat zo lastig is.. ?