Eergisteren is het concept van de bomenvisie stationsgebied in de Raadscommissie Stad en Ruimte besproken. Dat er voor de realisatie van de vele (deel-)plannen veel bomen zullen gaan wijken is bij iedereen inmiddels wel duidelijk geworden, hoe pijnlijk ook.
De fracties maken er niet zo’n groot punt van, zolang er maar niet wild in het rond gekapt gaat worden. Nu zal dat niet zo snel gebeuren, maar in deze stad kan iedere boom tot een controverse leiden. De wethouder beloofde zorgvuldigheid. In een vroegtijdig stadium van de plannen (voorlopige ontwerpen) zal de raad worden geconsulteerd.
In oktober wordt de bomenvisie definitief en eind van het jaar kunnen we ook een groenvisie stationsgebied tegemoet zien. Daarin zal onder andere de betekenis van dakvegetatie in het gebied aan de orde komen. Vooruitlopend hierop heb ik een Dossier Groen aan het weblog toegevoegd.
Vermeldenswaardig is dat er in de presentatie van het Actieplan Luchtkwaliteit 2008 (vandaag, [klik hier] of [klik hier]) er met geen woord wordt gerept over de rol van groen in de stad. Nee, dit is het exclusieve feestje van de verkeersjongens. Het gaat alleen maar over compartimentering, tunnels, viaducten, trams, blokkades, rood asfalt, mooiere borden, transferia. Eén miljard moet dat feest kosten. Goeie genade. Van zo’n bedrag kun je half Nederland vol met bomen zetten.
In het Actieplan Luchtkwaliteit 2008 wordt de compartimentering van de stad uit de doeken gedaan. Weerdsingel/Paardenveld, Catharijnesingel ter hoogte van HC en de Croeselaan krijgen blokkades. Daar zal straks alleen nog maar bestemmingsverkeer rijden. Wegen zo leeg als in 1970? Nee, wegen vol met fietsen en bussen. De invloed van ALU2008 op het functioneren van het nieuwe Stationsgebied zal groot zijn. Daarover later meer.