Watermoe

In door HB9 Reacties



In de schetsen die tot nu toe van het vernieuwde Smakkelaarsveld circuleerden zijn de contouren van de oude gedempte binnenhaven, Het Leidsche Veer, aangehouden. (De foto is van rond 1900.) Toch lijkt het er op, sinds de consultatieronde die gisteren plaatsvond, dat dit toch niet zal worden uitgevoerd.

De ontwerpers en de geïnteresseerde burgers, die zich gisteravond over de nieuwe schetsplannen in het Infocentrum hebben gebogen, zijn het met elkaar eens. Water is leuk, maar niet teveel. Liever een groene ruimte, daar heeft tenminste iedere stadsbewoner wat aan, en niet een handvol botenlui. En zo zal het dan wel gaan worden.

Smakkelaarsveld nieuwe stijl is een veld, geflankeerd door veel fiets-, taxi- en busverkeer. De benaming park doet de ruimte teveel eer aan. Van de huidige beplanting wordt het maximale gehandhaafd, zolang er maar een HOV-baan van 7 meter breed doorheen kan. Het veld zal tamelijk sterk aflopen. Komende vanaf de hooggelegen bruggenknoop van Vredenburg, lopend richting de bibliotheek die tegen het spoor aangedrukt zal liggen, daal je ongeveer drie meter. De ingang van de bibliotheek zal wijzen naar Hoog Catharijne en bevindt zich iets boven het waterniveau van de ter plaatse herstelde Leidsche Rijn. De hoogteverschillen verwijzen naar de verschillen die men ook ziet langs de gracht: werf- en straatniveau. Het Muziekpaleis torent hoog boven het water, met trappen als bij de Bemuurde Weerd. De bibliotheekingang bevindt zich straks op werfniveau. Het vormt met het water een eenheid. Door kades aan te leggen en het veld ervoor erbij te betrekken kan een bijzondere eenheid ontstaan. Of het veld prettig is om te verpozen zal sterk afhangen van de geluidslast die men heeft van de bussen op de HOV-fly-over, van de fietsen die ongetwijfeld weer overal zullen worden neergezet en van de bezonning. Want het bibliotheekgebouw wordt zo hoog dat de zon moeite zal hebben om in de namiddag het veld te bereiken, zelfs in de zomer.

En er moet ook nog een bestemming worden gevonden voor de kleurige kunstwerken die er nog her en der staan. Hopelijk gaan de erfgenamen van de inmiddels overleden kunstenaar niet moeilijk doen. Het is mooi geweest. Tijd voor wat anders.
(foto Utrechts Archief, kaart gemeente Utrecht)

Reacties

  1. Anonymous

    Het klinkt allemaal zeer goed. Ik snap alleen die flyover niet. De tram / HVO gaat toch door het gebouw ?.Plannen genoeg, het wordt nu hoog tijd om eens wat grote bouwputten in Utrecht te gaan zien.

  2. hb

    De HVO klimt langzaam ter hoogte van de kantoren van FGH, gaat al klimmend door het gebouw en ‘vliegt’ op een hoogte van 5 meter over de Leidsche Rijn, om weer af te dalen naar de nieuwe Stationsweg. Maw de HOV ligt relatief hoog tov het aflopende Smakkelaarsveld.

  3. Anonymous

    Het autoverkeer dat onder de nieuwe bieb onder de grond verdwijnt, is dat een nieuwe parkeergarage? Zie deze weg nml nergens weer bovenkomen.

  4. hb

    ja, voor leveringen en voor de bewoners. Ik meen dat er een 3-laags garage onder de grond komt. De bovenste lagen worden appartementen.

  5. Anonymous

    Vind het verdomd jammer wanneer de haven bij leidscheveer niet terug komt. Straks gaan ze ook nog vertellen dat de leidsche rijn onder het spoor door niet bevaarbaar wordt 🙁

  6. hb

    @anoniem: Demping van die haven heeft al aardig lang geleden plaatsgevonden, dat is geen zonde uit de jaren zeventig of zo. Verder komen er genoeg aanlegplekken voor boten en de tunnelbak wordt zeker bevaarbaar, daarop komt men niet terug. Maar dien je visie in bij de projectorganisatie zou ik zeggen.

  7. Laurent

    Leidscheveer, is dat niet gewoon een partij betonnen gebouwen en bruggen tegenwoordig, bij het station in de buurt?

Reageer