Expeditie Utrecht

In door HB1 Reactie

Als de bouw in 2009 eenmaal goed op gang komt zullen er per werkdag zo’n 250 vrachtwagens met materialen en 500 ‘klusbussen’ het gebied in- en uitrijden. Daarvoor is veel ruimte nodig. Men zoekt nu een terrein voor tijdelijke op- en overslag. Verder wordt onderzocht of de tunnelbak kan worden gedempt. Daar kunnen dan weer wat schaftkeetjes verrijzen en wat bekistingen worden gestald.

Hoe dan ook, de auto-bereikbaarheid van de binnenstad wordt de komende tijd een stuk slechter. Om maar niet te zeggen rampzalig. De werkzaamheden aan de Graadt van Roggenweg gaan snel beginnen en het geklus aan allerlei knooppunten gaat ook door. De wethouder broedt op compartimentering van de Utrechtse wijken om uitstoot door lokaal verkeer aan banden te leggen. HOV-banen moeten worden aangelegd. Jarenlang gemier in de stationsbuurt. Alles bij elkaar opgeteld krijg ik het er als centrumbewoner een beetje benauwd van. Het is straks niet meer eventjes de auto pakken om een vriend te helpen een Ikeakast af te halen. Oh nee, voor die spontaniteit zal ik zwaar worden gestraft met onbegrijpelijke wegomleggingen, verkeerslichten zonder noemenswaardig groen en talloze chagrijnige hoofden naast me.

Autorijden in Utrecht wordt gelijk aan een expeditie voorbereiden. Tijd om wat te gaan bookmarken.

Een routeplanner voor o.a. auto’s in Utrecht. Goed initiatief, de interface vergt even wat studie. Hij werkt snel en zoals verwacht. Het idee is dat deze planner rekening houdt met de actuele verkeerssituatie. Het invullen van vertrekadres-huisnummer is zo goed als irrelevant.

Het onderste deel van de pagina is cryptisch (Winkelen met Vrachtauto in Museumbuurt?). Klik je daarop, kom je op een overvoerde vervolgpagina met een hinderlijke scrollbar. Tjonge, wat is daaraan een hoop te verbeteren.

De overzichtspagina Utrecht bereikbaar. Alles wat de gemeente aan adviezen heeft bijeen gebracht. Gericht op alle soorten vervoer. Hier mag van mij wel een interactiedesigner op los gelaten worden. Zie ook onder.

Nuttige kaartjes specifiek voor rijden in het oude centrum vond ik op de aparte pagina Wegwijs in Utrecht Centrum.

Lijstjes met werkzaamheden per wijk. Er is ook een pagina met toekomstige werkzaamheden. Hieruit is niet af te leiden of deze het verkeer beïnvloeden.

Al met al zou ik de gemeente, Rijkswaterstaat en vervoerders toch willen adviseren om tot betere integratie van de informatie te komen, in één gestroomlijnde website. En deze dan los te maken van de trage gemeentesite. Er zijn nu teveel keuzes en teveel kliks, teveel pagina’s en daardoor verwarrend. Er zou veel meer gebruik gemaakt kunnen worden van vraagtrechteren. Een interactiedesigner kan er veel eer aan behalen. Met name het integreren van routes via de transferia (P+R) kan veel beter, dit alternatief moet veel beter worden verkocht. Kan de NS niet wat expertise van haar Reisplanner ter beschikking stellen?
Verder zou ik de informatie voor vrachtvervoerders en fietsers helemaal isoleren van auto en OV. Voor deze modaliteiten gelden geheel andere behoeftes en gebruik.

Reacties

  1. Rop

    En accepteer op de routeplanner ook 1234AB en kom niet terug met de opmerking het moet 1234 AB zijn. Dat kan die programmeur ter plekke opvangen.

Reageer