Frisse lucht 2

In door HB1 Reactie

Omdat ik naast een mopperige ook een meedenkende hersenkwab heb, heb ik de wethouder de volgende suggesties aan de hand gedaan om bereikbaarheid en luchtkwaliteit te verbeteren. Hier komen ze.

1. Ga praten met de grootste werkgevers van Utrecht en de bedrijven die het grootste aantal medewerkers met auto’s hebben. Laat ze aangeven hoeveel van hun mensen op andere tijden kunnen werken, meer thuis of in andere vestigingen kunnen werken. Volgens mij is dat potentieel onvoldoende benut. In de industrie is ploegendienst op veel plaatsen heel gewoon. Misschien moeten kantoren daar ook maar eens over gaan nadenken.

2. Ga praten met de Jaarbeurs. Vraag hen uit de binnenstad te vertrekken. Ze zijn als economische component veel minder belangrijk dan de omvang van hun hallen doet vermoeden. Indien ze daar geen gehoor aan geven, verhoog hun grondpacht zodanig dat er veel geld in kas komt om de bereikbaarheidproblemen aan te pakken.

3. Geef groenlabels uit aan alle vergaderaccomodaties in het centrum die actief in hun communicatie met klanten het gebruik van de auto ontmoedigen. Dat moet dan zijn door middel van prijsvoordeel, locatievoordeel, dus meer dan alleen maar lippendienst. Doe steekproefonderzoek om te ontdekken welke accomodaties veel en welke weinig autobezoek genereren. De drie beste worden in het zonnetje gezet en krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid capaciteit uit te breiden.

4. Bouw snelle een-op-een pendels tussen transferia en zakencentra. Niet van die almaar stoppende en optrekkende rokende stadsbussen, maar een specifieke (elektrische) transferiumpendel. Maak deze gratis. Bedrijven gaan deze sponsoren.

5. Onderzoek het Merwedekanaal als optie voor pendel tussen transferia en binnenstad. Betrek daarbij de Jaarbeurs als grootafnemer van zitplaatsen. Beter nog: gebruik de door te trekken Leidsche Rijn met aanlegplaatsen in de (open) singel en ter hoogte van de Sijpesteijnkade.

6. Beperk het aantal vrachtauto’s door een kleine groep vervoerders recht te geven de binnenstad te beleveren. Doe overslag aan de randen van de stad. Laat deze beperkte groep vervoerders ook bedrijfsafval zoals verpakkingen retour nemen.

7. Waarom maakt niemand gebruik van de prachtige Prins Clausbrug? Kan dit ding niet effectiever worden? Verplaats hem anders naar een plek waar er wel auto’s over zullen rijden.

8. En als de andere maatregelen zijn getroffen, volg de Londense methode met poortjes en belasting voor de binnenstad.

Voordat je reageert met: ‘dat is onzin en onhaalbaar’, dat snap ik ook wel van sommige punten, maar daarom spreek ik ook van denkrichtingen. Alles beter dan: jongens, we hebben meer asfalt nodig! Godbewaarons.

Reacties

  1. Ronald

    1.Inderdaad, waarom geen ploegendienst?2. De Jaarbeurs trekt verschrikkelijk veel mensen aan, is een plek pal naast Utrecht CS nou niet juist een ideale plek om mensen te verleiden met OV te komen?Ik heb begrepen dat het verkeer naar de jaarbeurs in de toekomst al bij holland casino af moeten slaan naar de jaarbeurs, dus het verkeer blijft dan in ieder geval wel weg van de omgeving Croeselaan.7. de gemeente lijkt dit bewust tegen te houden, door de brug bewust niet te verbindingen met afrit papendorp… maar waarom?

Laat een reactie achter op Ronald Reactie annuleren