Oostelijke tram

In door HB3 Reacties

Het plan was om de (snel)tramhalte aan de oostkant van het station te laten vervallen. De lijn zou gaan afbuigen via het Jaarbeursplein en onder de nieuwe OV-Terminal gaan stoppen. Nu er sprake is van aanleggen van een moderne, lage tram vanaf de Uithof is een oostelijk gelegen eindhalte weer in beeld gekomen – waar zou deze tram anders het brede NS-spoor moeten kruisen?

Hiermee blijft de oude route door de Leidseveertunnel ook relevant, zodat de tramroute een aansluiting houdt tussen west en oost. Er is echter wel een groot verschil met de huidige situatie. De sneltram is een enorme ruimteverspiller omdat hij een eigen gescheiden spoorroute afdwingt. De nieuwe tram rijdt met zijn rails op de busbaan, HOV-baan genoemd door de plannenmakers. Dat is aanmerkelijk efficiënter. Het nieuwe busstation krijgt dynamische perrons, wat ook het ruimtebeslag sterk vermindert.

De HOV- schuine streep tram-baan zal de Leidsche Rijn op het Smakkelaarsveld met een soort fly-over passeren. De Sijpesteijntunnel blijft immers een belangrijke route voor langzaamverkeer en er zullen ook boten gaan varen op de verbrede Leidsche Rijn. Het effect daarvan is dat de tram tamelijk hoog het bibliotheekgebouw induikt en er tamelijk laag weer uitkomt, want hij moet de Leidsveertunnel in. En er is daar ook nog eens een vertakking. Probeer je daar een voorstelling van te maken…

Maar om een lang verhaal kort te maken: in de aanbesteding van het ontwerp van de bibliotheek staat dat er een tram door het gebouw zal gaan lopen. Bevestigende zin dus. Dat betekent dat, onlangs dat er volgens mij nog besluitvorming over moet plaatsvinden, men er al van uitgaat dat dit de situatie zal gaan worden: een oostelijke tramroute.

Reacties

  1. David

    hey,mag ik vragen via welke sites jij volgt wat er met de tram (bestaande en nog te bouwen) gaat gebeuren?Probeer dit zelf ook zeer actief te volgen maar misschien heb jij links naar sites die ik nog niet heb?

  2. .

    David, heb helaas geen speciale sites om te tippen. Het is voor mij ook geen speerpunt, alleen het stukje ov-ontwikkeling in het centrum volg ik.

  3. Ronald

    Ik zou skyscrapercity.com eens checken, onder Holland Hoogbouw Forums>UtrechtMaar dit artikel is hoopgevend, aangezien ik op loopafstand kom te wonen van het vaartsche rijnstation en ik een tram wel zie zitten 🙂

Laat een reactie achter op . Reactie annuleren