Diepe bouwput

In Nieuws door HB4 Reacties

Zoals je wel weet is er een garage onder het Vredenburgplein. Via een nauwe en steile in- en uitrit op de Rijnkade is deze, voor HC-begrippen relatief kleine, autoschuur bereikbaar. Deze zal vervangen worden door een nieuwe, meer dan dubbel zo grote. Als ik het goed heb begrepen zal dat als volgt gaan. De huidige garage loopt door tot haringloket J.H. van Daalen, de kiosk op het plein. De andere hoek wordt gemarkeerd door een nooduitganggebouwtje, dat nu in een inham van de blauwe schutting staat. Ik heb het in de figuur gestippeld. Deze garage wordt gesloopt, er ontstaat een volwassen gat van twee parkeerlagen diep. Het plein zal dus geruime tijd nagenoeg volledig ontoegankelijk zijn. Dan komt er een nieuwe ondergrondse garage met de contouren van het nieuwe ingangsgebouw van Hoog Catharijne. Dus minder ver het plein op, maar toch wel aanzienlijk in vergelijking met de huidige gevel van P&C. In de figuur is het de doorgetrokken lijn. Deze garage gaat vier(!) lagen diep en krijgt twee toegangen, deze heb ik omcirkeld. De noordelijke, ter hoogte van FGH Bank, is de hoofdtoegang. Je rijdt straks dus onder het water door om daar te parkeren.
Van al het werk dat de komende jaren zal plaatsvinden zal dit, letterlijk, de grootste bouwput worden. Dit werk zal beginnen zodra het winkel- en appartementencomplex op het plein klaar is, in 2010. De haringkiosk, in de kenmerkende Hertzberger-muziekcentrum-stijl, zal tegen die tijd ook moeten gaan verdwijnen. Tenzij het tot monument wordt verklaard natuurlijk.

Reacties

  1. Oscar

    Weet iemand hier de actuele stand van zaken van? Als bovenstaande nog klopt zal vlak na de opening van de winkels in de Vredenburg een gigantische bouwput voor de deur komen voor de sloop van de oude garage. Is er ook al iets bekend over de planning van uitvoering hiervan?

    1. Auteur
      HB

      Een deel van de oude garage (het stuk onder het plein) blijft zitten waar het zit. Het deel aan de singelkant + inrit wordt verwijderd en met 5 lagen verdiept, ook onder het toekomstige water. De bouwput is weliswaar groot, maar zal het plein niet blokkeren. Wel moet Heijmans met zijn bouwterrein inschikken, maar dat zal niet zo problematisch zijn, omdat tegen die tijd het Muziekpaleis in afbouwfase is en de bruggen zijn gebouwd. Voor het verkeer zal het wel krap worden, maar tot nu toe blijkt het verkeer zich aardig te kunnen plooien.

      Overigens, nu ik het plaatje bekijk, dat klopt dus niet helemaal. De P loopt door onder het water en is vermoedelijk niet zo breed dat het helemaal doorloopt tot aan V&D. Er moet immers enige ruimte blijven voor de voetgangers. We zullen eens bij Corio informeren of er actuele tekeningen zijn.

Reageer