OV-terminal

In Nieuws door HB2 Reacties


Weer een mijlpaal. Vandaag tekenen Gemeente Utrecht en ProRail de projectovereenkomst voor de bouw van de openbaar vervoer terminal ter plaatse van het huidige NS-station. Het idee erachter is dat trein, tram en bus vanuit één centrale hal bereikbaar zijn. Ook is de terminal beter ingebed in de stad en biedt het een duidelijke loopverbinding tussen het westen en het centrum van de stad. Er komt een duidelijke ingang op Stationsstraat-niveau. Vlakbij de terminal verrijst nog een aantal kantoren en voor de fietsers is een enorme stalling van drie verdiepingen gepland.
De twee partijen beogen op gelijkwaardige basis samen te werken aan de ontwikkeling van de terminal en de directe omgeving. Men verwacht eind 2008 met de bouw te kunnen starten zodat deze eind 2013 klaar is voor gebruik.

Reacties

  1. Maarten - xmaartenx@hotmail.com

    Een nieuw, modern, “architectonisch verantwoord” station, geweldig!Twee kanttekeningen: 1. Een groot gedeelte van het station wordt – naar ik weet – alleen toegankelijk voor mensen met een kaartje. Dit vind ik een zeer ongewenste inperking van de openbare ruimte. Het feit dat de vroegere publieke ruimte van Wijk C is ingeruild voor het private terrein van Betonmolen-Corio is al erg genoeg, me dunkt. 2. Laat het nieuwe station in godsnaam langer meegaan dan de huidige +/- 20 jaar. Een geslaagd stationsgebouw, zoals in Antwerpen gaat lang mee, en heeft de potentie in zich uit te groeien tot een monument. Dus een onlosmakelijk onderdeel van de stad dat mensen voor langere tijd met die stad associëren. Groet, Maarten

  2. Anonymous

    Hoe lang een station mee kan gaan is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het station echt nog prima. Dat het slecht aansluit op de stad is een puntje en dat de blamage HC ertussen zit is natuurlijk niks, maar ik heb het station zelf altijd prima gevonden. Vind het zonde van het geld een nieuw station.

Reageer